Druk lateksowy – technologia druku wielkoformatowego
29 maja 2023Nadruki na ubraniach roboczych: skuteczna forma reklamy dla firm
5 czerwca 2023Jeśli chodzi o nadruk, sublimacja jest jedną ze sprawdzonych metod. Jej zalety to trwałość i dobra jakość, niski koszt oraz bezpieczeństwo. Ten sposób nanoszenia grafiki chętnie stosują producenci odzieży i gadżetów reklamowych. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, na czym polega ta ciekawa technika druku i czym dokładnie jest zjawisko sublimacji.
Druk metodą sublimacji – czym jest sublimacja?
Druk sublimacyjny nazywa się też nadrukiem transferowym lub pośrednim. Wynika to z przebiegu procesu. W technice sublimacji nadruk jest nanoszony na materiał za pośrednictwem specjalnego papieru transferowego. Grafika jest przenoszona przez specjalną drukarkę sublimacyjną. Używane są do tego farby na bazie wody, które nie są toksyczne dla środowiska.
W procesie sublimacji nadruk przenoszony jest z papieru transferowego na odpowiednio przygotowaną tkaninę lub inne tworzywo. Jest to możliwe dzięki działaniu wysokiego ciśnienia wytworzonego przez specjalne narzędzie – prasę sublimacyjną. Powierzchnia przedmiotu, na który nanoszony jest nadruk, musi być wcześniej pokryta polimerem, a dokładniej lakierem poliestrowym, który zapewnia dobrą jakość i wygląd nadruku.
Zalety sublimacji – nadruk trwały i bezpieczny
Użycie drukarki sublimacyjnej do dekorowania materiałów to pewność uzyskania bardzo dobrej jakości nadruku. Jeśli chodzi o sublimację, nadruk i wygląd naniesionej grafiki gwarantuje bardzo dobrą czytelność. Kolory są intensywne i żywe, a rozdzielczość wysoka. W ten sposób można uzyskać bardzo szczegółowy rysunek, który będzie doskonałym nośnikiem informacji.
Nadruk sublimacyjny charakteryzuje się dużym bezpieczeństwem. Produkty ozdobione w ten sposób nie stwarzają zagrożenia dla zdrowia ludzi. Dlatego technika ta jest chętnie stosowana do tworzenia nadruków na odzieży mającej bezpośredni kontakt z ciałem. Metoda druku pośredniego jest często używana do produkcji T-shirtów reklamowych, ręczników, koszulek sportowych.
Nadruk sublimacyjny na odzieży i produktach reklamowych
Odzież i różne gadżety to obecnie bardzo popularny nośnik informacji – w tym także reklam. Wysoka jakość wykonania oraz trwałość sprawiają, że druk sublimacja jest powszechnie wykorzystywany do tworzenia tego typu ozdób na różnorodnych materiałach. Z uwagi na to, że stosowane farby są nietoksyczne dla człowieka i środowiska, metoda ta znajduje zastosowanie m.in. podczas przygotowywania odzieży sportowej z nadrukiem.
Producenci w ten sposób nanoszą informację reklamową na tekstylia i ubrania, które mają w swoim składzie co najmniej 70% poliestru, ponieważ farby używane do nadruku sublimacji doskonale wnikają w taką tkaninę. Nadruk pośredni stosuje się też podczas personalizacji innych przedmiotów codziennego użytku. Możliwe jest przygotowanie produktów reklamowych takich jak kubki porcelanowe, parasole lub torby.
Dlaczego warto wybrać nadruk metodą sublimacji?
Jest wiele korzyści, jakie daje sublimacja – druk na tkaninie można wykonać w dużej rozdzielczości, doskonale znosi zarówno codzienną eksploatację jak i kontakt z promieniowaniem UV oraz z wodą. Nie blaknie, nie pęka i nie wykrusza się nawet po wielokrotnym praniu. Dodatkowo, w procesie sublimacji farba wnika w strukturę poliestru, dzięki temu odzież ozdobiona w ten sposób zachowuje swoje właściwości i pozostaje miła w dotyku.
Nadruki sublimacyjne są trwałe i estetyczne. Z uwagi na wysoką jakość i odporność na działanie czynników zewnętrznych są one chętnie nanoszone na gadżety reklamowe, w tym koszulki sportowe. Ta technika druku pozwala nanosić informacje dowolne tworzywa i tkaniny bez ponoszenia dużych kosztów.